Bez filtra zachorujesz!

Filtry kabinowe nadal nie są doceniane przez kierowców. Jak ważny jest filtr w samochodzie? Sprawdźcie sami!

Jakość dzisiejszego powietrza, którym oddychamy, jaka jest, każdy wie. O ile w domu czy mieszkaniu dbamy o jakość wdychanego powietrza za pomocą klimatyzacji, oczyszczaczy powietrza i innych wynalazków współczesnej techniki, o tyle w samochodzie zapominamy o tak podstawowym elemencie, jakim jest filtr kabinowy. A to przecież on gwarantuje Wam dostarczenie powietrza podczas jazdy. I to wy decydujecie jakiej będzie jakości.

To jakaś ściema!

Gdy poczyta się wybrane grupy oraz fora, co ciekawe, filtry kabinowe mają nadal wielu wrogów wśród polskich kierowców. Jedni z nich uważają, że wymiana tego elementu w samochodzie to jedynie wyrzucanie pieniędzy w błoto. Dla drugich argumentacja o zbawiennym wpływie sprawnego filtra kabinowego na zdrowie człowieka są po prostu wyssane z palca pomysły marketingowców. Są również i tacy kierowcy, którzy w ogóle nie mają pojęcia, że coś takiego, jak filtr kabinowy. Ten brak zainteresowania może i nic nie kosztuje, ale na pewno nie wpływa pozytywnie na zdrowie ignorantów.

Niewidzialny wróg

Głównym zadaniem filtra kabinowego jest przede wszystkim utrzymanie czystego powietrza we wnętrzu samochodu oraz wyłapywanie wszelkich zanieczyszczeń w postaci np. kurzu, pyłków kwiatowych, trujących gazów, bakterii czy też mikro cząsteczek powstających na skutek ścierania się elementów układu hamulcowego oraz opon.

Tego typu związki i substancje działają szkodliwie na oczy i górne drogi oddechowe, wywołując poważne problemy zdrowotne, podrażnienia oraz ogólny dyskomfort. Szczególnie dolegiwe jest to u osób zmagających się z alergią czy astmą. Macie podobne odczucia?

Pamiętajcie też, że niesprawny filtr powoduje zwiększenie stężenia szkodliwych substancji w kabinie samochodowej, które jest paradoksalnie kilkukrotnie większe niż poza autem.

Na ile wystarcza filtr?

Sprawne filtry kabinowe są w stanie w ciągu roku przefiltrować ogromną ilość powietrza. Średni przepływ powietrza przez te elementy wynosi około 300 m3/h, co w skali roku daje około 75 tys. m3 powietrza. Nic więc dziwnego, że w trakcie użytkowania filtry kabinowe ulegają zatkaniu, przez co obniża się ich ogólna wydajność pracy. Efektywne działanie filtra zależy zatem od tego jak dużo podróżujecie.
Niesprawny filtr wpływa nie tylko na pogorszenie komfortu podróżowania i samo działanie auta. Pojawiać się mogą problemy z parowaniem, a także trudności podczas pracy klimatyzacji.

Jak zbudowany jest filtr?

Dobrej jakości filtr kabinowy zbudowany jest zazwyczaj z kilku warstw o zróżnicowanej strukturze. Każda z nich pełni inną funkcję i zatrzymuje innego rodzaju zanieczyszczenia. Najlepsze obecnie filtry kabinowe dostępne na rynku to elementy z aktywnym węglem. Ich przewagą nad innymi filtrami jest możliwość pochłaniania szkodliwych gazów wydobywających się z rur wydechowych innych samochodów. Gąbczasta struktura aktywnego węgla jest w stanie wyłapać cząsteczki nawet 500-krotnie mniejsze niż średnica ludzkiego włosa.

Teraz należy sobie zdań pytanie. Kiedy ostatnim razem wymieniałem filtr? To musi być nawyk! Jak z wymianą oleju.

Leave a Comment

Your email address will not be published.