Czy rzeczywistość różni się od gier?

…czyli Gran Turismo 6 wykracza poza ekran.

Od kilku lat nie sięgałem po gry komputerowe. Praca, rodzina, samochód – wszystko to sprawiało, że nie znajdowałem czasu na granie. Do czasu. Kilka tygodni temu Mike przyniósł Playstation i grę Gran Tourismo 5. Wciągnąłem się…

W tej chwilowej pasji do komputerowego pokonania okrążeń szybciej i szybciej niesamowicie jaram się tym, że niedługo ma mieć premierę Gran Tourismo 6. Z tego powodu zacząłem drążyć nieco na temat nowej odsłony tej gry.

Przeglądałem listę samochodów, torów i natrafiłem na informację o niepozornej skrzynce, nazwanej CAN-Gateway ECU. W całym natłoku informacji o premierze większość pomija ten ostatni element. Ale tak naprawdę to on będzie przyszłością.

CAN gateway ECU

CAN-Gateway ECU: Controller Area Network-Gateway Electronic Control Unit

CAN-Gateway ECU – niewielkie pudełko produkcji Toyoty i Densu (część grupy Toyta, dostarczająca części do samochodów marki). Jego cel to połączenie świata realnego i tego cyfrowegp. Podłączamy go do samochodu, a on analizuje: położenie samochodu na kuli ziemskiej (jako GPS logger), prędkość, obroty silnika, moment zmiany biegu oraz wybrany bieg, używanie pedałów hamulca i gazu. Innymi słowy śledzi każdy nasz ruch.

Co z tego mamy?

Opcja 1:
Będziemy mogli przejechać się po konkretnym obiekcie i zapisać cały przebieg przejazdu. Potem wgrywacie te dane do konsoli i… poprawiacie swoje wyniki ścigając się sami ze sobą. Poprawiając linię, styl i momenty hamowania. Wyobrażacie sobie, że porównujecie Wasze okrążenia ze Spalaczem na Nurburgring?

Opcja 2:
Nagrywacie Wasz tor przejazdu po trasie, a wbudowany edytor tras na podstawie Waszego przejazdu tworzy fikcyjny tor. W ten sposób można „zdigitalizować” praktycznie wszystkie obiekty do ścigania na kuli ziemskiej. Może to też ostatnia szansa aby zachować Tor Lublin – chciaż w cyfrowej rzeczywistości.

Większości te opcje dają tyle podniety, że można pomyśleć iż nic lepszego nie może nas spotkać. ALE… W owym nagraniu bierze udział Tetsuya Tada, główny inżynier, odpowiedzialny za GT 86/Scion FR-S. On idzie o krok dalej.

game and live race comparision

Podczas wywiadu (poniżej) na Torze Willow Springs International Motorsports Park pokazuje przejazd Toyotą (tutaj wersja na rynek amerykański czyli Scion FR-S) omawia powyższe opcje. I wychodzi w przyszłość wykorzystania gier w życiu.

Opcja 3:
Skoro możemy mieć szansę zarejestrowania wszystkich czynników i odczuwać podobne zachowania samochodów w grze i w rzeczywistości to czy nie pora aby móc zmieniać i testować wszystkie elementy, które wpływają na to jak prowadzi się samochód. Na przykład opony.

Tetsuya Tada wywiad interview

Tetsuya Tada główny inżynier Toyoty

Zgadzam się z facetem w zupełności. Jak Wy wybieracie opony do samochodu? Tabele testów, opinie w Internecie i cena w porównywarce. A jeżeli moglibyście wybrać swój samochód w grze i przetestować zachowanie różnych gum – odwzorowanych od prawdziwych modeli opon? WOW. A można iść krok dalej: sprężyny zawieszenia, tarcze i klocki hamulcowe, rodzaje paliw…

Technologia odtwarza świat coraz dokładniej. Ciekawe czy dożyjemy czasów, gdy na pierwszą jazdę testową najpierw pojedziemy komputerem, a potem dopiero pojawimy się w salonach.