Jak stworzyć blog (i osiągnąć sukces) ?

Jestem po lekturze nowej książki z JasonHunt Books. Social Media START. To kolejna pozycja w dorobku Tomka Tomczyka / Jasona Hunta. Kolejna, którą przeczytałem od deski do deski. W tempie wyścigu Formuły 1. Bo to kolejne wydawnictwo, które czyta się lekko, chociaż dotyczy trudnych rzeczy.

Teoretycznie oficjalna premiera książki jest 20. kwietnia, ale ja kupiłem ją w przedsprzedaży i miałem szansę przeczytać już w zeszłym tygodniu. Mam nadzieję, że jeżeli wahasz się czy warto to przeczytanie poniższych zdań pozwoli Ci podjąć właściwą decyzję.

Przede wszystkim jest to poradnik dla początkujących twórców w sieci. Nie blogerów, nie vlogerów/youtuberów i nie dla instagramerów. Jest napisany z myślą o wszystkich twórcach online! Bo kanał, który stoi za twórcą jest tylko narzędziem. I temu poświęcona jest spora część akapitów w całej książce, dzięki której dostrzegłem to co wcześniej miałem przed oczami, a czego nie widziałem. Do tej pory nieco bagatelizowałem znaczenie social mediów – po dokończeniu książki muszę przyznać, że popełniłem błąd. A swoją wiedzę mogłem rozszerzyć nie tylko o to (np. trendy takie jak recycling treści czy automatyzacja).

Autor skupił się tym razem głównie na konkretnych poradach i pokazaniu narzędzi przydatnych dla twórców. Nie znaczy to, że mamy tutaj tylko spis narzędzi, z których korzysta Jason. Jesteśmy prowadzeni od etapu koncepcji, po rozsiewanie swojej obecności w social mediach. A konkretne narzędzia są wplatane w treść i naturalnie uzupełniają opisy. Muszę przyznać, że sporej części z nich nie znałem i mam okazję nieco zaktualizować swój stan wiedzy.

Z drugiej strony w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu, lista aplikacji i witryn może bardzo szybko się dezaktualizować.Oczywiście bez tego, można by podnosić zarzuty ogólnikowego potraktowania tematu, bez konkretów. Niestety nie jest to łatwe dla twórcy i uważam, że AD 2016 potrzeba było zebrania tej wiedzy. A jeżeli się zestarzeje, a część aplikacji przestanie istnieć to będzie okazja do napisania kolejnych, odświeżonych wersji Social Media Start.

Jedynym elementem, który jest pominięty (lub raczej ograniczony do promocji postów na FB) to wykorzystanie reklam płatnych do promocji bloga. To coś czego jeszcze nie dostrzega większość blogerów, ale może pozwolić im wyprzedzić pozostałych, o kilka długości. Jako osoba od ponad 8 lat związana z mediami wiem to już dziś. Obserwowałem to w sektorze komercyjnym. Niedługo to samo zadzieje się w blogosferze. Ale może to temat na kontynuację książki…

Social Media START JasonHunt Books

Wracając do dzisiejszego wpisu. jeżeli chcesz znać odpowiedź na tytułowe pytanie tego wpisu to… Kup książkę, przeczytaj ją i zacznij działać według opisanych w niej kroków. Ja czuję, że dzięki tej książce, pomimo tego, że blog działa już trzy lata, na nowo odkrywam wybrane elementy układanki.

Szczerze mówiąc, gdy Moto Soul ruszał w 2013 roku był on zlepkiem pomysłów na wpisy, których nie było wcześniej w innych miejscach oraz moją „przechowalnią” wszystkich przeżyć związanych z samochodami. Formuła wciąż ulega zmianie i po przeczytaniu Social Media START wiem, że tak już będzie. Mimo właśnie dzięki poradnikowej formie książki zmuszam się do ponownego zastanowienia się nad wyróżnikami marki Moto Soul i zadania sobie pytania „co dalej?”.

Dzięki Tomek! Tak wiem, że to czytasz:) 

 

Przy okazji rada dla innych (głównie początkujących) twórców: skorzystajcie też z wiedzy z pozostałych tytułów. Pozwolą lepiej przejść przez proces zastanawiania się nad tym jak i co tworzyć.

Ksiazki Jason Hunt Tomasz Tomczyk Books

 

PS. Byłby zapomniał. Zapisz się do newslettera (okienko do wpisania swojego adresu znajdziesz na górze strony) – dzięki temu będziesz dostawał raz na 2-3 tygodnie informację o nowych wpisach i samodzielnie ocenisz czy faktycznie po lekturze Social Media START da się stworzyć dobry blog (i osiagnąć sukces).

PS2. Zostańmy w kontakcie w social mediach: Facebook, Instagram, Twitter, Snap: Moto.Soul … I gdziekolwiek mnie jeszcze znajdziesz ;)

  • Słuszna uwaga z tymi reklamami na FB, ale to jest temat na duży osobny rozdział, który znajdzie się w kolejnych tomach. Wolałem poczekać, bo FB właśnie teraz zmienia się najbardziej w ostatnich miesiącach/latach i bałem się, że książka zbyt szybko stałaby się nieaktualna.

    • Wydaje mi się, że zaraz gra będzie toczyć się nie tylko o FB ale również o AdWords, Instagram, programmatic buying, retargeting konwertujący na bazę mailingową etc.

      Polecam się do konsultacji w tym zakresie.