Jazda kabrioletem w Polsce

Rozmawiać o jeździe bez dachu w zimie to trochę… nie wypada. Ale ponieważ nad głowami świeci nam lipcowe słońce to pewnie kilkorgu z Was zaświtała myśl o zakupie kabrioletu.

I potem pewnie druga myśl. Ta racjonalna. Że może to za duży problem. Bo nie jest ciepło cały rok. Bo wilgoć. Bo szkoda dachu. Bo jak pada to nie korzystasz. Bo niepraktyczne. Bo ból dupy i gangrena…

Zima z cabrio to takie małe tabu motoryzacyjne. A moje pierwsze lata z Barchettą są dokładnym zaprzeczeniem tego bo codziennie korzystałem z niej jako podstawowego samochodu.

Do tego jeszcze wciąż pokutujące przekonanie, że posiadanie kabrioletu w Polsce to wciąż fanaberia bogaczy.

Pozwólcie, że rozprawię się z powyższymi mitami. Od około 6 lat jestem właścicielem samochodu bez dachu więc czuję, że mam kilka argumentów.

Bo przecież jazda bez dachu jest świetna! Dobrze jest realizować swoje małe marzenia. Wielokrotnie już o tym wspominałem ale jest to jedna z tych prawd, które powinniście wtłoczyć sobie do głów.

MIT 1. MĄDRZE?

To nie jest racjonalny wybór

Jeżeli nie masz trudnej sytuacji życiowej, masz odłożone pieniądze na samochód i szukasz czegoś wyjątkowego to samochód bez dachu jest bardzo racjonalnym wyborem. Daje prawdziwe poczucie prędkości – ucząc przy tym trochę pokory. Pozwala poczuć się zupełnie inaczej niż w blaszaku. I jest doświadczeniem pełnym radości z jazdy – wszystko słyszysz. Wszystkie mechanizmy samochodu nie są stłumione przez wygłuszenie. Twój wydech nie musi być super głośny abyś go słyszał.  Wszystko też czujesz. Mijasz pole skoszonej trawy, las, jeziora. To wszystko do Ciebie dociera natychmiast i bardziej niż kiedykolwiek wcześniej przeżywasz trasę jaką pokonujesz.

Do tego utrzymanie samochodu kabrio nie jest wiele droższe od zwykłego samochodu. Dochodzą tylko kwestie impregnacji i ewentualnej wymiany dachu kabrio – raz na kilka lat w przypadku materiałowych dachów. Koszty są raczej związane z tym, że auta bez dachu najczęściej występują w mocniejszych wersjach (ale nie jest to reguła) i stąd różnica eksploatacji od najtańszych samochodów. Natomiast myślę, że jest to warte tych kilku złotych więcej.

Kabrio można używać cały rok. W większości można dokupić dach – zamiennik, który tworzy wersję coupe. Ale nawet bez tego dachu nic się nie stanie od śniegu.

Hardtop Fiat Barchetta

MIT 2. ZIMNO?

Nie jest zimno

W końcu skoro to materiałowy dach to pewnie szybko robi się zimno.

To bujda. Po pierwsze w przypadku roadsterów powierzchnia kabiny jest mniejsza więc nagrzewa się szybciej (!). Po drugie słyszałem, że nagrzewnice w wersjach cabrio często są wydajniejszymi wersjami właśnie poprzez przeznaczenie do tego typu nadwozi. Ze swojego doświadczenia nigdy nie zmarzłem zimą w Barchettcie niezależnie czy przy miękkim czy przy twardym dachu.

MIT 3. MOKRO?

Nie jest mokro

Do momentu aż nie masz przetarć lub dziur to splot dachu materiałowego jest tak przygotowany aby nie przepuszczać wody. I nie zdarzyło mi się nigdy – czy to przy starym, czy przy nowym dachu – aby od środka zebrała się wilgoć lub dach przemókł.

Przypominam też o impregnacji, która powoduje, że woda w trasie pięknie spływa,  a powietrze dodatkowo wysusza dach. Zdarzało mi się jechać w deszczu i mieć praktycznie suchy dach przy dojechaniu na miejsce. Magia:)!

MIT 4. BEZPIECZNIE?

Nie tną

Oczywiście parkowanie pod blokiem zawsze powoduje zastanowienie się czy nie zdarzy się ktoś życzliwy. Mam wrażenie, że te czasy już bezpowrotnie minęły. Kiedyś trafiałem jeszcze na informację klubowiczów fanklubów cabrio, których spotkał jakiś tragiczny incydent z dachem w roli głównej.

Natomiast zdarza się to tak rzadko, że prawdopodobieństwo jest znikome.

Społeczeństwo dojrzewa i nabiera kultury. I wyraz zawiści w postaci zniszczenia czyjejś własności, na szczęście, odchodzi do lamusa.

 

fiat barchetta sunset

Reasumując – nie ma co bać się kabrioletów. Nie ma co bać się ich zakupu w Polsce.

I potem jeździć nimi cały rok.

  • Austostradowicz

    Dodatkowo:

    1. Jeżeli cabrio jest czteromiejscowy to spokojnie może służyć jako pickup (choinka na święta czy szafa z ikei nie stanowią problemu)
    2. Jak już zaczyna rdzewieć progi to całość i tak trzyma się na rurach wspawanych aby wzmocnić konstrukcję
    3. Można jeździć na sucho w deszczu, aby uniknąć przemoczenia nie należy jednak zatrzymywać się na światłach :)

    clk 208 cabrio