Jesteś słabym kierowcą

…czyli relacja ze Szkolenia Jazdy Sportowej Peugeot 208 GTI.

Wizualizacja Toru Radom

Po jazdach testowych dwieście ósemką gti, udało mi się wygrać, w konkursie Peugeot, szkolenie na Torze Radom. Jechałem na ten event z nastawieniem, że przetestuję i poprawię moje umiejętności prowadzenia samochodu ale równolegle będę miał okazję przetestować auto.

W wyobraźni miałem obraz testu gdzie mogę zarówno jeździć w pełnym skupieniu, jak również przyglądnąć się detalom auta. Ocenić wykończenie, spasowanie elementów i ilość miejsca.

Puegeot 208 GTI na torze

Rzeczywistość pokazała jednak, że jedyne co przetestowałem w 208ce to silnik, hamulce i zawieszenie. Silnik od 1400 obrotów chętnie wyrywa do przodu, hamulce dawały radę cały dzień jazdy po torze, a zawieszenie zaskoczyło pozytywnie wszystkich uczestników. To świetny mały hot hatch – jedyne co wiem po paru godzinach jazdy w nim, to to, że rewelacyjnie się prowadzi.

Tego dnia nikt nie miał czasu zagłębiać się w czcionki na desce rozdzielczej, ergonomię umieszczenia pokręteł i pakowność bagażników. Nie było czasu zajmować się samochodami, gdy zmierzyć się musieliśmy z własnym brakiem ogarnięcia za kierownicą.

To niesamowite jak wiele wiary pokładamy w samych siebie. „Jestem dobrym kierowcą, nie wybitnym ale radzę sobie”. GÓWNO PRAWDA! Jestem marny i źle przygotowany do prowadzenia samochodu.  Ty też jesteś! Przyjazność współczesnych samochodów uśpiła w nas poczucie zagrożenia płynące z jazdy metalowymi puszkami. A może ćwiczyłeś na parkingach szybkie kręcenie kierownicą, slalomy i hamowanie awaryjne? Ja też. Nic nie zastąpi osoby, która jest obok i punkt po punkcie wskaże Ci co spaprałeś/aś.

Na szkoleniu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy – ja trafiłem do grupy, którą prowadził Michał Nowosiadły. Przerobiliśmy przekrojowo wszystkie ważne elementy: pozycję, kręcenie kołem kierownicy, slalomy, hamowania awaryjne z omijaniem przeszkód, optymalny tor jazdy po torze. Zrobiliśmy okrążenia toru w obie strony i jazdę czasową po wyznaczonej trasie. Z pozytywnym rezultatem 3. miejsca na 9 uczestników.

Puchar i liczenie punktów

Wiecie co czuję po tym wszystkim? Że jestem słabym kierowcą. Muszę ćwiczyć. Więcej. Poprawiać pamięć w mięśniach – aby poprawnie zareagować w trudnej sytuacji. Jak dociążać przód przed zakrętem i jak ustawiać samochód. Dokładnie to wszystko co wiedziałem przed szkoleniem. Tylko teraz muszę coraz lepiej!

Bez szkolenia się nie potrafimy nic. Teraz umiem chociaż niewiele.­­­

One thought on “Jesteś słabym kierowcą

Leave a Comment

Your email address will not be published.