Numer VIN – wszystko o co chcieliście zapytać…

Numer VIN to taka rzecz, którą mało kto z nas przejmuje się na co dzień. Kilka cyfr wybitych na nadwoziu, pozornie niewiele znaczących. Ponieważ VIN to nośnik całkiem sporej ilości informacji postanowiłem zapytać ekspertów, co kryje się…


Tekst powstał jako część współpracy z serwisem autobaza.pl


Na wszystkie pytania, jakie chcieliście zadać, a do tej pory nie wiedzieliście komu, odpowiadał Sławek Kozłowski związany z serwisem autobaza.pl.

Marek, jeżeli mamy rozmawiać o sprawdzaniu numeru VIN zacznijmy od tego czym on jest…

VIN czyli Vehicle Identification Number to system identyfikacji pojazdów. Ustandaryzowany od początku lat 80., towarzyszy wszystkich pojazdom jakie spotkasz na drogach.
17 znaków, które się na niego składają mówią o wszystkim co może pomóc zidentyfikować samochód: producenta, rok produkcji, zakład i numer konkretnego egzemplarza własnie. Dzięki temu mamy pewność, że każdy samochód jest unikalny.

Fiat-Barchetta-id-vin

Etykieta znamionowa, z numerem VIN, w przypadku Barchetty znajduje się w komorze silnika, na nadkolu od strony kierowcy.

OK, a skąd najłatwiej odczytać numer?

Można go odczytać bezpośrednio z pojazdu lub z dokumentów.
W polskim dowodzie rejestracyjnym jest on zapisany w polu E.
W pojazdach jest on ulokowany w różnym miejscu, w zależności od producenta, modelu auta. W starszych był obecny na tabliczce znamionowej pojazdu albo bywa “nabity” czy też wytłoczony na ramie lub karoserii pojazdu. W nowych pojazdach numery często jest widoczny w postaci naklejki za przednią szybą.
Jeżeli nie potrafimy zlokalizować numeru, to warto podjechać na SKP i poprosić diagnostę o pomoc. Oczywiście jeżeli szukamy nowego samochodu to wielu ogłoszeniodawców wpisuje taki numer w ogłoszeniu o sprzedaży auta i już pozwala nam na jego sprawdzenie.

Co jeżeli numer VIN na samochodzie jest nieczytelny?

To może oznaczać duże kłopoty przy przeglądzie na stacji diagnostycznej lub nawet przy kontroli policji. W takiej sytuacji mogą zostać zatrzymane dokumenty lub nawet sam pojazd. Oczywiście tylko do czasu wyjaśnienia sprawy, która może zakończyć się koniecznością “nabicia” nowego numeru przydzielonego przez wydział komunikacji.

Numer VIN w przypadku Barchetty można też poszukać w podłodze, po stronie pasażera. Niestety w wielu egzemplarzach, przez wilgoć i rdzę, może być słabo widoczny.

Numer VIN w przypadku Barchetty można też poszukać w podłodze, po stronie pasażera. Niestety w wielu egzemplarzach, przez wilgoć i rdzę, może być słabo widoczny.

Czy sam numer VIN samochodu może ulec zmianie?

Tak. Dzieje się tak właśnie w przypadku nieczytelnego numeru. Wtedy może zostać nabity nowy numer – jednak musi być to zrobione zgodnie z procedurami, tak by numer taki był w pełni legalny.

Jakie informacje możemy znaleźć na podstawie sprawdzania numeru VIN?

Na podstawie numeru VIN możemy dowiedzieć się informacje o pojeździe. Będą to: marka, model, rok produkcji lub rok modelowy, data produkcji, rodzaj paliwa, typ silnika i nadwozia (sedan, hatchback, kombi, cabrio, itp), fabryka, w której wyprodukowano pojazd, rynek, na który wyprodukowano pojazd, kolor pojazd i tapicerki oraz wyposażenie pojazdu z jakim pojazd opuszczał fabrykę. Oczywiście może się to różnić w zależności od producenta. Może być ich mniej lub więcej ale zawsze jest to dodatkowo
Dodatkowo na podstawie numeru poznać można informacje o:

  • kradzieżach,
  • przeglądach w stacjach kontroli pojazdu (od 2014 roku z przebiegiem),
  • akcjach serwisowych prowadzonych dla danego pojazdu przez producentów,
  • szkodach komunikacyjnych pojazdu,
  • aukcjach internetowych na których pojazd był sprzedawany, a to prowadzi do zdjęć pojazdu z aukcji lub od ubezpieczycieli.

Skąd mamy informacje o historii samochodu, które są tworzone na podstawie numeru VIN?
Przeszukujemy wiele źródeł. Podstawowe to nasza własna baza danych tworzona od 2000 roku.
Dodatkowo współpracujemy ze stacjami kontroli pojazdów (SKP), z kilkoma ASO w Polsce, policją kilku krajów w Europie i Ameryce oraz z odpowiednikami CEPIK w krajach europejskich i Stanach Zjednoczonych.
Równolegle przeczesujemy aukcje internetowe i agregujemy dane o samochodach sprzedawanych.

Czy podawanie numeru VIN publicznie jest bezpieczne?

Numer VIN to jak międzynarodowy numer rejestracyjny pojazdu do tego wydrukowany na szybie. Jego podawanie może być tylko niebezpieczne dla nieuczciwych sprzedawców czy handlarzy samochodów, którzy chcą ukryć jego prawdziwą historię. Zwykły użytkownik pojazdu, naszym zdaniem, nie jest  narażony na żadne niebezpieczeństwa.

Numer VIN widoczny na przedniej szybie we współczesnych Fordach.

Numer VIN widoczny na przedniej szybie we współczesnych Fordach.

Co dzieje się w przypadku gdy ktoś zduplikował numer VIN i podszywa się pod nas?

Teoretycznie CEPIK powinien wykryć taki przypadek i zostaniemy wezwani do wydziału komunikacji celem wyjaśnienia sytuacji. Oczywiście posiadacz drugiego identycznego numeru VIN, także zostanie wezwany. Praktyka pokazuje, że jeszcze w czasach PRL numery VIN były duplikowane w samochodach produkowanych na rynek krajowy i na eksport. To spowodowało, że zdarzyły się wypadki zduplikowanych numerów VIN. Teraz problem chyba nie istnieje, bo prawdopodobieństwo spotkania dwóch polonezów z tym samym numerem VIN jest minimalne.

Czy można „ukryć” jakieś dane z historii?

Niestety można i dobrze wiedzą o tym nieuczciwi sprzedawcy.
Flagowym przykładem takiego działania jest sytuacja, w której handlarz kupuje auto w Niemczech, cofa licznik, jedzie do niemieckiego autoryzowanego serwisu, wymienia najtańszy element typu wycieraczki a pracownicy dokonują kolejnego wpisu do elektronicznej książki serwisowej. Sprawdzając telefonicznie takie auto możemy tylko uzyskać informacje o ostatnim przebiegu. Wtedy wszystko dla kupującego wygląda dobrze, bo potwierdzili przebieg u źródła w niemieckim serwisie, a rzeczywistość jest zupełnie inna

Czy jeżeli samochód przebywał w wielu krajach to poznamy jego pełną historię?

Przy dużym szczęściu tak, ale niestety nie mamy dostępu do wszystkich możliwych źródeł informacji we wszystkich krajach. To powoduje, że na tak zadane pytanie odpowiedź raczej brzmi nie. Dodatkowo auta serwisowane przez prywatnych serwisantów nie mają żadnych wpisów do elektronicznych źródeł informacji, z których korzystamy. Sytuacja komplikuje się również też przy naprawach pokolizyjnych lub powypadkowych dokonanych poza siecią serwisową ubezpieczyciela lub bez zgłaszania takiego faktu do zakładu ubezpieczeniowego. Najlepiej sytuacja wygląda tu z samochodami amerykańskimi gdzie system jest dość szczelny i posiadamy na ich temat bardzo dużo informacji.

Czy są jakieś marki samochodów, których numerów nie można sprawdzić?

Tak, sprawdzamy tylko pojazdy posiadające VIN zgodny z normą ISO. Bardzo stare pojazdy z numerami krótszymi np. 12 znakowymi nie są obsługiwane przez nasz system.

Kto może sprawdzić numer VIN samochodu?

Każdy kto uzyskał numer.

Kto najczęściej korzysta?

System najczęściej jest wykorzystywany przez prywatne osoby przed zakupem pojazdu lub osoby, które szukają już po zakupie potwierdzenia, że zostały oszukane.
Drugą grupę stanowią diagności SKP przy rejestracji pojazdu z zagranicy.
Inni nasi klienci to detektywi i policjanci szukający informacji o pojazdach w celach zawodowych.

Numer VIN w przypadku Almery to jedna z pierwszych rzeczy jaką widzimy po otwarciu maski. Znajduje się na ścianie za silnikiem.

Numer VIN w przypadku Almery to jedna z pierwszych rzeczy jaką widzimy po otwarciu maski. Znajduje się na ścianie za silnikiem.

Jakie są najczęstsze powody sprawdzania numeru VIN przez Klientów? 

Wstępne sprawdzenie pojazdu, jeszcze przed odwiedzeniem sprzedającego. Robią to głównie aby wyeliminować koszty przejazdów do samochodów które są kompletnym złomem, miały cofany licznik lub posiadają prawdopodobnie wadę prawną.
To znaczy, że użytkownicy naszego systemu za pomocą raportów raczej eliminują pojazdy, których nie warto oglądać. Takie odfiltrowanie samochodów to późniejsza oszczędność na wyjazdach.
Pozostawiają sobie tylko te, które i tak trzeba sprawdzić osobiście bo brak informacji w naszym systemie nie oznacza oczywiście, że auto jest idealne.

Co uzyskują w raporcie?

W raporcie klienci uzyskują zróżnicowany zakres informacji – wszystko zależy od tego co da się dla danego VIN sprawdzić. Każdorazowo przed zakupem wyświetlamy im, za darmo, co znajdzie się w raporcie dla konkretnego numeru VIN a czego nie będzie.
Dodatkowo każdego dnia pozyskujemy nowe informacje co może oznaczać, że dziś sprawdzony pojazd, o którym wiemy niewiele jutro będzie “prześwietlony” przez nas dokładnie.

W ostatnich tygodniach ruszył serwis Państwowy www.historiapojazdu.gov.pl. Czy warto płacić za dodatkowe analizy czy taki raport jest wystarczający?

W obecnej chwili raport CEPIK oferuje minimalny zestaw informacji. Są to dane ze świadectwa homologacji lub z pierwszej rejestracji w kraju.

Dodatkowo jeśli diagnosta w Stacji Kontroli Pojazdu popełnił błąd przy pierwszej rejestracji ten błąd jest powielany w raportach. Z biegiem czasu raport CEPIK będzie oferował przebiegi z wizyt w SKP. Przepisy jednak nakazują zbieranie takich danych dopiero od bieżącego roku. To powoduje, że niektóre pojazdy dopiero za rok, dwa lub trzy zostaną uzupełnione o dane. Oczywiście wszystko to się stanie w zależności od wieku samochodu. Auta nowe jadą na pierwszy przegląd po 3 latach, a na kolejny po następnych 2 latach.

Prawdopodobnie raport CEPIK sprawdza też czy pojazd nie jest poszukiwany na terenie RP. Z tego powodu, w chwili obecnej, warto dodatkowo, za darmo wygenerować taki raportjako uzupełnienie naszego.

Czy w innych serwisach www mogą znaleźć mniej/więcej informacji?

Na rynku jest niewiele innych konkurencyjnych serwisów. Wszystkie z nich starają się nadążać za konkurencją i oferują zbliżone informacje i ceny.

Czy po sprawdzeniu numeru VIN możemy spać spokojnie?

Sprawdzenie numeru VIN może ograniczyć problemy związane z zakupionym używanym pojazdem, ale nie może ich wyeliminować w 100%. W takim celu można jeszcze zamówić raport naszego partnera – firmy Motoraporter, która wyśle na miejsce mechanika w celu zrobienia oględzin i wizji lokalnej pojazdu. Takie sprawdzenie, oczywiście z wynikiem pozytywnym, można już uznać za pełne i wtedy można spać spokojnie

Czy sprawdzenie numeru VIN pozwala pominąć inne czynności sprawdzania historii pojazdu (np. obciążenie samochodu zastawem)?

Nie, niestety nie mamy u nas usługi automatycznego sprawdzania rejestru zastawów. Użytkownik może dokonać dodatkowo takie czynności np. w urzędzie

Ile kosztuje przygotowanie raportu?

Cena raportu waha się od 5 zł do 100 zł. Cena kalkulowana jest na podstawie zawartości i ilości źródeł informacji. Przez to rozumiemy źródła skąd posiadamy informacje, a więc z ilu miejsc musimy kupić dane aby przygotować kompletny raport dla naszego klienta.

Sławek, dzięki za poświęcony czas!

 

 

A Wy co chcielibyście jeszcze wiedzieć na temat sprawdzania VIN?

 


 

Sprawdź też 2. część wpisu  i poznaj 2 konkretne przypadki gdzie warto było sprawdzić VIN

  • ryuk

    Gdyby można było tak łatwo sprawdzać VIN parę lat temu to bym się nie naciął. A tak to kasa kiedyś poszła i weź tu teraz dochodź swoich praw..

    • Samochód poszedł dalej czy zaakceptowałeś „trudną historię”?

  • Bob

    Ponoć około 25% wpisów w CEPIK jest niezbyt dokładnych – wg Gazety Prawnej. Lepiej dwa razy sprawdzić.

    • Możesz podać źródło? Chętnie poczytam więcej o tym.

  • PAWEŁ

    POJEMNOŚĆ SILNIKA

    • Paweł, czy dobrze rozumiem, że z numeru VIN chciałbyś sprawdzić pojemność silnika?

      Nie ma z tym najmniejszych problemów:)

  • Wiesiek Ocb

    WBADF81070BT02691 Witam potrzebuje wiedziec jaki byl kolor auta po numerze vin nie mam jak i gdzie sprawdzic tego. Dziekuje. Pozdro

  • jj

    Wiesiek ta beemka wg vin jest koloru DUNKELBLAU

  • spinBR

    Sprzedający twierdzi że na brifie nie ma roku produkcji samochodu a w opisie podał tylko datę pierwszej rejestracji 01,2004r czy po VIN SHSRD87602u007840 da się ustalić datę -no chociaż rok produkcji ?

    • Da się! 2002 rok:)

      • spinBR

        Bardzo dziękuję , tak mi się wydawało.
        Pozdrawiam Bogdan
        Dnia 17 lutego 2015 9:22 „Disqus” napisał(a):
        „Da się! 2002 rok:)” Settings A new comment was posted on Moto SoulPeter blog Moto SoulDa się! 2002 rok:)3:22 a.m., Tuesday Feb. 17 | Other comments by Peter blog Moto Soul Reply to Peter blog Moto Soul Peter blog Moto Soul ’s comment is in reply to spinBR: Sprzedający twierdzi że na brifie nie ma roku produkcji samochodu a w opisie podał tylko datę pierwszej rejestracji 01,2004r czy po VIN SHSRD87602u007840 da …Read more You’re receiving this message because you’re signed up to receive notifications about replies to spinbr.You can unsubscribe from emails about replies to spinbr by replying to this email with „unsubscribe” or reduce the rate with which these emails are sent by adjusting your notification settings.

      • spinBR

        Czyli to określa czwarta i piąta cyfra po literach w tych modelach SHSRD ? pozdrawiam Bogdan

        • Dokładnie masz to rozpisane na wiki:

          http://pl.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number

          Rok powinna oznaczać 10. cyfra. Tutaj jest to „2”, która odpowiada za rok 2002.

          • spinBR

            Jeszcze raz bardzo dziękuję i pozdrawiam
            Bogdan
            Dnia 17 lutego 2015 10:56 „Disqus” napisał(a):
            „Dokładnie masz to rozpisane na wiki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Vehicle_Identification_Number Rok powinna oznaczać 10. cyfra. Tutaj jest to „2”, która odpowiada za rok 2002.” Settings A new comment was posted on Moto SoulPeter blog Moto SoulDokładnie masz to rozpisane na wiki:http://pl.wikipedia.org/wiki/V…Rok powinna oznaczać 10. cyfra. Tutaj jest to „2”, która odpowiada za rok 2002.4:56 a.m., Tuesday Feb. 17 | Other comments by Peter blog Moto Soul Reply to Peter blog Moto Soul Peter blog Moto Soul ’s comment is in reply to spinBR: Czyli to określa czwarta i piąta cyfra po literach w tych modelach SHSRD ? pozdrawiam BogdanRead more You’re receiving this message because you’re signed up to receive notifications about replies to spinbr.You can unsubscribe from emails about replies to spinbr by replying to this email with „unsubscribe” or reduce the rate with which these emails are sent by adjusting your notification settings.

  • damian

    Witaj może ktoś mi sprawdzić te numery YV1VW70821F736655 bo bym chciał go kupić ale nie wiem coś mi przebieg nie pasuje pozdro

  • nidzwiedz

    a ja wpisuje i wciaz mi wyskakuje ze nie ma takiego nr, czy to moze oznaczac, ze ktos sprefabrykowal nr VIN ? VNKJV123X0A042762? DODATKOWO W SERWISIE JAK PODALEM NR REJESTRACYJNY? TO MI POWIEDZIANO? ZE NR NIE NALEZY DO TOYOTY? A DO CITROENA I CO MAM TERAZ SOBIE MYSLEC? NIE MOGE TUTAJ WISIEC W OCZEKIWANIU NA ODPOWIEDZ? WIEC JESLI BYLA BY TAKA MOZLIWOSC PROSZE O PRZESLANIE JEJ NA MOJ ADRES MAILOWY: krzysztofszulc3@wp.pl, dziekuje i pozdrawiam juz weekendowo :)

    • @nidzwiedz – z tego co sprawdziłem z ciekawości to numer Toyoty. Nie wiem skąd zatem takie rozbieżne informacje.

      Sam też możesz to sprawdzić – albo właśnie w vin-info albo w ogólnej bazie historiapojazdu.gov.pl (zwłaszcza, że znasz nr rejestracyjny) albo w innym dostawcy podobnych usług.

      • nidzwiedz

        dzieki sliczne za to sprawdzenie, nie wiem czemu mi nic nie wyskakiwalo, moze moj firmowy komputer ma zalaczone jakies filtry, ktore nie pozwalaja na tego typu operacje, a co do rozbieznosci, to rozmawialem z francuzami i powiedziano mi, ze tu jest mozliwosc posiadania tych samych nr rejestracyjnych na kazdym nastepny aucie ktore kupujemy, zglaszamy to tylko do odpowiedniego biura i zatrzymujemy swoje nr rejestracyjne. Jeszcze raz dzieki i pozdrawiam :)

  • jura

    ja też bym się naciął ale po sprawdzeniu 3 aut :] na:
    http://auto-gielda.info/numer-vin.htm
    wkońcu kupiłem i nie żałuję

    • Karol_4x4

      …również polecam

  • aga83000

    UU1BSDAEH40450966 proszę o sprawdzenie nie mam pojęcia jak to zrobić

    • aga, wchodzisz na stronę dowolnej firmy sprawdzającej VIN i wpisujesz numer. Płacisz za raport i cieszysz się pełną wiedzą na temat samochodu:)

      Opcja druga to wpisanie do rządowej porównywarki http://www.historiapojazdu.gov.pl lu; wtedy jednak musisz podać więcej danych poza VIN; ale materiał (nie tak obszerny jak w płatnych raportach) jest za darmo.

  • josos

    VIN można sobie bezpłatnie sprawdzić na vin-info.pl – szybka akcja i wszystkie informacje mamy od ręki ;)

  • wienio45

    Witam. po sprawdzeniu vin okazało się że sam. który kupiłem ma cofnięty licznik aż o 250tys.Od 4 stycznia 2016 r. wchodzą w życie nowe zasady na stacjach kontroli pojazdów najpierw będą pobierane opłaty a potem dopiero przegląd rozmawiałem ze znajomym diagnostą i powiedział mi że ten pojazd nie przejdzie przeglądu ponieważ system go odrzuci chyba że poprawię licznik na wymagane 450 tys i co tu zrobić jak później sprzedam sam z takim przebiegiem.

  • zuzaa_87

    narzeczony też się raz naciął i od tej pory zawsze najpierw sprawdza vin. chyba na autobazie najlepiej.

  • Cinek511

    jakieś info odnośnie tego sprzętu ? WAUZZZ4B44N011957

  • anne

    Sprawdziłam nasze auto, które niedawno kupiliśmy. Okazało się, że na stronie historiapojazdu.gov.pl przebieg jest o ok 1000 km większy niż obecny (przebieg spisywany ok 3 miesiące przed sprzedażą auta).
    Pomyłka przy spisywaniu? Przy przebiegu ok 150 000 km nie przekręcanie o 1000 km chyba nie miałoby sensu…

  • gości

    Witam na której stonce sprawdzić sobie vin

  • Beata_K

    wcale nie można sprawdzić czy był uszkodzony w wyniku wypadku – sprawdzałam to w Ministerstwie przed chwilą

  • Krzysztof Mlody

    Witam. Jest ktoś może z serwisu VW? Czy jest możliwość sprawdzenia po nr Vin czy licznik jaki jest w aucie pochodzi z pierwszego montażu? Niestety dałem się oszukać i staram się wyciągnąć jak najwięcej info.