Ponad 1300 kilometów na 1 baku paliwa

Zacznę niepoprawnie. Nie będę narzekał na rzeczywistość dookoła. Dlaczego? Bo mam to szczęście, że nie muszę prowadzić wytężonych walk o każdy litr spalania. Mogę pozwolić sobie czasem pojeździć mniej ekonomicznie dla czystej frajdy. Nie muszę forsować silnika zawsze możliwie jak najniższymi obrotami byle tylko mozolnie zaoszczędzić paru decymetrów sześciennych benzyny bo… nie zaburzy to mojego budżetu domowego.
honda-plaza
Przez kilka lat, gdy moim podstawowym samochodem była tylko Barchetta, byłem przyzwyczajony do spalania 9-11 litrów. Nie uważałem tego w żaden sposób za słaby wynik. Dostawałem fajne doznania w nietuzinkowym samochodzie i taka była tego cena.
Pamiętam jak pojechałem ekipą z forum Barchetty na podróż do Włoch w 2010 roku. Wtedy pierwszy raz zaskoczyła mnie w trasie niskim spalaniem na poziomie niecałych 7 litrów. Nie wiem czy była to zasługa lepszego klimatu, pozytywnej jazdy bez pośpiechu czy lepszego paliwa. Cieszyłem się, że ten silnik potrafi też jechać oszczędnie. Granica 500 kilometrów z jednego zbiornika została wtedy znacząco przekroczona.

Potem, jako drugi samochód, sprawiłem sobie Fiata Pandę. Średnie spalanie zawsze było w okolicach 7 litrów. Czy cisnąłem ją czy jeździłem „o kropelce” różnica była nie większa niż litr w jedną lub drugą stronę. Nie miałem fioła na punkcie oszczędzania, ale też nie chciałem zajeździć tego samochodu. Na koniec dnia udawało się właśnie tyle uzyskiwać. Praktycznie zawsze.

Obecnie najwięcej jeżdżę Almerą i znów moje spalanie oscyluje w granicach 7-8 litrów. Trochę trasy Warszawa-Kraków. Trochę jazdy po obu miastach. Trochę dojazdów na krótkiej trasie dom-biuro.

Dlaczego o tym piszę? Honda zorganizowała wyprawę, o której wspominałem w poprzednim wpisie. Warszawa-Bruksela, Hondą CR-V, na tylko 1 baku paliwa. Czy się udało? Zobaczcie sami:

Dlatego gdy widzę wynik jaki w prawdziwych warunkach drogowych osiągnęła ekipa Honda Plaza czuję jak daleko silnikom, z których do tej pory korzystałem do efektywności diesli. Jak daleko moim umiejętnościom do zapanowania nad prawą stopą tak aby nie spalać zbędnych litrów. Jak bardzo nie wierzyłem w osiągnięcie podobnego wyniku gdy pierwszy raz organizator napisał do mnie w sprawie #OneTankChallenge.

Dlaczego to w moich oczach takie zaskoczenie?

  1. Bo nie jest to ani mały, ani specjalnie lekki samochód.Walka o spalanie
  2. Bo nie był specjalnie przygotowywany do bicia rekordu. Ekipa normalnych osób w środku. Zwyczajne wyposażenie. Po prostu jazda do celu.
  3. Bo wynik spalania jest prawdziwy! Ponad rok temu pokazywałem Wam nagranie z testów spalania z wykorzystaniem Volvo i tam okazało się, że nawet stosując zasady eco-drivingu konsumpcja paliwa była różna od deklaracji w katalogu. Cieszę się, że tutaj okazało się, że zwykły użytkownik jest w stanie to osiągnąć wynik wręcz lepszy niż w katalogu!

Zaraz zjawią się tutaj pewnie jacyś bojownicy, twierdzący, że oni i ich nieśmiertelne 1.9 TDI potrafią spalić nawet mniej. Może zaraz ktoś się odezwie, że hybrydą byłoby 0. Jasne.
Kluczowe dla mnie jest to, że udało się osiągnąć wyniki zgodny z deklaracjami. Oraz to, że można współczesnym dieslem przejechać tyle kilometrów i utrzymać ten wynik w warunkach drogowych (korki, zwolnienia, bramki, postoje).

Czas zatem rozdać nagrody dla osób, które były najbliżej faktycznie uzyskanego wyniku.

Rozwiązanie konkursu

Ile można kilometrów wykrzesać z jednego baku Hondy CR-V?
Prawidłowa odpowiedź to 1325 kilometrów.

59 zgłoszeń mailowych, prawie 90 komentarzy. Pobiliście rekord zgłoszeń w konkursach na Moto Soul. Dla mnie to szczególny powód do dumy. To bardzo dobre uczucie dla mnie, autora, że tak licznie zmobilizowaliście się do zabawy.

Dziękuję Wam!

Ze zwycięzcami skontaktujemy się mailowo w ciągu 5 dni.

 

 

THE END

"One Tank Challenge"

 Dealer: Honda Plaza, Warszawa

 Zdjęcia: Maciej Uchmański, Michał Tomczak
 Zdjęcia lotnicze: www.filmyznieba.pl
 Montaż: Leonard Należyty 
 Animacje: Łukasz Pawlak www.onespark.pl 

 Lektor: Daniel Kondraciuk
 www.kondraciuk.com 

 Produkcja: www.Filmum.pl
 Muzyka: RPM Sound & Voices

 Współpraca:
 runforest.pl
 justwelldriven.pl
 testysamochodowe.pl
 motosoul.pl
 facebook.com/hondaplaza
 
Czytał Peter Moto Soul

:)

Filmum-nagranie-onetankchallenge
  • Paweł

    Dokładny wynik padł 2 razy…

  • noo wlasnie tutaj nie trzeba bylo robic samych obliczeń tylko wziąc pod uwagę kilka czynników :)

  • Wojtek

    Ale czy 4.2 to taki świetny wynik jak na toczenie się z prędkością TIRa?
    z drugiej strony może kupujący SUVy tak jeżdżą.
    Dla mnie przy takiej prędkości wolny mały diesel powinien brać okolice 3 litrów.

    Gdyby Bruksela była po niecałych 10h a spalanie poniżej 6l to uchylił bym kapelusza

    • Zapytam organizatorów ile czasu im zajęło pokonanie trasy

      PS. Jakieś pomysły jaki samochód spaliłby około 3 litrów?

      • Mam informację. Niestety nie da się tego jasno porównać ze względu na to, że ekipa realizowała równolegle nagrania i dodatkowe kadry. Dlatego w sumie trasę pokonali w 19h.

      • Wojtek

        Nie mam pojęcia co spali 3 litry jadąc autostradą wolniej niż autobusy… bo to kompletnie bez sensu.
        Interesujące byloby dla mnie podanie spalania przy jeździe normalnej tj. maksymalną legalną. W Niemczech te spacerowe 160 kmh, u nas 140, w Belgii już parę lat nie byłem i nie pamiętam – pewnie 130 kmh.
        I tu chętnie bym zobaczył spalanie realne. 6 litrów wzbudziłoby moją ciekawość.
        Lupo 3l było małe ale 20 lat temu. Od tego czasu mieliśmy kilka przełomów. Moje oczekiwania są uzasadnione.

        • Z mojego doświadczenia większość silników stworzonych w latach 90, przy odpowiedniej pojemności, pali mniej przy wyższych prędkosciach. Osobiście jednak nigdy nie zszedłem z wynikiem poniżej 5,5 litra w benzynach.

          3. litrowym dieslem w BMW )poprzedniej serii 5.) przy prędkości autostradowej w PL, miałem na budziku 5 litrów.

          Nową A klasą też przy 140 km/h miałem okazję oszczędzać, na 7 biegu, sporo benzyny. Bo wtedy wychodziło mi chwilowe spalanie rzędu 4,8.

          Można spalać mało. A 3 litry to wyjatkowo dobry wynik. Pamiętaj też, że ekipa co chwilę zatrzymywała się na nagranie.

          PS. Obiecuję zorganizować Hondę do testów i sprawdzić ile da się zejść w tym silniku przy 140 km/h, ok?

          • Wojtek

            Brat dzis c5 wyskoczył do Lichensteinu. Takie spalanie przy takiej średniej uważam za bardzo dobre. Zaimponuje mi wóz, ktory przy tej średniej spali wyraźnie mniej.

          • Wojtek

            A tu wypad do Szwajcarii 166 jtd, 5 cylindrów a jakie spalanie przy doskonałej średniej

            Biorąc pod uwagę źe opory rosną w silniku w trzeciej potędze wraz z obrotami, a opór powietrza w kwadracie od prędkości, przy jeździe z prędkością TIR a moje oczekiwania są jak napisałem wysokie…
            D

          • Wojtek dzięki za sceeny.

            BTW jakie to byly silniki dokladnie?

          • Wojtek

            2.0 HDI 140 KM 2009
            2.4 JTD 140 KM 2002

  • Joanna

    Wygrałam w konkursie i niestety nie otrzymałam wiadomości :( Wysłałam dziś dane na podany adres.Bardzo proszę o kontakt.Pozdrawiam bardzo serdecznie :)

  • Guest

    Witam :) Wygrałam w konkursie,ale dopiero dziś odczytałam wiadomość.Bardzo proszę o kontakt :)Pozdrawiam serdecznie :)Joanna

    • Asia, jeżeli odpisałaś na maila, którego dostałaś od organizatorów z Honda Plaza to wszystko gra:)