Jakie są rodzaje felg?

Dobra felga jest jak ładny but dla kobiety. Bez ładnych obcasów kobieta jest piękna. W wyjątkowych butach jest oszałamiająca.

Z samochodami historia jest dokładnie taka sama. Ładne samochody uzyskują status mistrzowski z dobrze dobranymi felgami.

ladnefelgi

Sprawa komplikuje się dopiero gdy trzeba dokonać wyboru. O ile bowiem kupując nowy samochód wybór felgi stanowi ten ułamek ceny, który jesteśmy w stanie ponieść bez większego bólu (bo wiem, że moi czytelnicy to esteci, którzy potrafią ponieść koszt za lepszy wygląd!) to kupując na rynku wtórnym koszt nawet kilku tysięcy złotych to już konkretny pieniądz jaki trzeba wyłożyć.

Dlatego decydujemy oczami. Ale warto zastanowić się również JAK te felgi zostały przygotowane!

Poniżej krótki elementarz dotyczący felg.

Pierwszy wybór przed jakim staniemy to odwieczna walka.

Stalowe czy aluminiowe?

Po stronie stalowych felg stoi cena oraz odporność na zniszczenia bo większość zakładów jest w stanie zawsze uratować obręcz w trudnej sytuacji. Po stronie aluminium mamy oczywiście stronę wizualną felgi, której wzornictwo możemy dopasować do samochodu i naszych wymagań praktycznych (czyli na przykład łatwy dostęp do wnętrza felgi, który pozwala utrzymywać ją w czystości!).

Felgi stalowe możemy podzielić na normalną felgę oraz felgę strukturalną. Pierwsza opcja jest spotykana najczęściej w samochodach w zasadzie każdej klasy (oczywiście poza premium). Druga jednak zdobywa na popularności – szczególnie dzięki popularyzacji takiego rodzaju felg przez Opla. Taka felga wygląda „prawie jak” aluminiowa. Najczęściej felgi te przybierają kształt kilkuramiennych felg, na które montuje się dopasowany kołpak. Z daleka trudno zorientować się, że felga jest stalowa. Na korzyść przemawia aspekt wizualny takiego rozwiązania oraz praktyczność. Łatwiej bowiem zmienić kołpak w przypadku zarysowania, niż ratować felgę. Z drugiej strony cena winduje takie felgi na pułap bliski aluminiowym felgom. Dochodzi też świadomość użytkownika, że tylko próbuje udawać, że ma „alusy”.

Jakie są metody produkcji felg?

Pierwszą metodą produkcji felg aluminiowych jest metoda grawitacyjna, która polega na wylewie materiału do odpowiedniej formy. To zdecydowanie najtańszy sposób. Problemem jest to, że na materiał nie jest wywierana dodatkowa siła poza grawitacją. W efekcie jakość produktu nie jest tak wysoka jak w przypadku dalej opisywanych metod. Co więcej aby uzyskać odpowiednie normy należy zużyć więcej materiału, więc waga produktu rośnie.

Metoda ciśnieniowa pozwala na całkiem niezły kompromis pomiędzy stosunkowo niską ceną produktu i jakością. Poprzez odpowiednio skierowany strumień powietrza, na wylewane płynne aluminium do formy uzyskuje odpowiedni kształt felgi i jednocześnie wzmacnia (w odróżnieniu do poprzedniej metody) materiał. W kolejnym etapie odlew poddawany jest obróbce termicznej w celu poprawy właściwości i finalnie obrabiany poprzez maszyny (nawiercenie dziur montażowych, eliminacja nierówności). To zdecydowanie najpopularniejsza obecnie metoda produkcji i najpewniej Twoja felga powstała właśnie w taki sposób.

Niejako najwyższym poziomem felg aluminiowych są felgi kute (en. forged wheels). Metoda polega na poddawaniu kawałka aluminium naciskowi przez prasę, przy zachowaniu odpowiedniej temperatury i siły. Kolejnym etapem pozostaje nadanie odpowiedniego wzoru. Proces jest stale kontrolowany dzięki czemu osiągane są produkty cechujące się najlepszymi właściwościami. Dlaczego ludzie decydują się na inwestycję w taki rodzaj kół? Oddam głos ekspertom „będą służyć nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach” (cytat www.ladnefelgi.pl). Innymi słowy, jeżeli wiesz, że chcesz eksploatować samochód na granicach i po prostu Cię na to stać to kute felgi zapewnią najwyższy możliwy poziom wykonania, przy zachowaniu często unikalnych walorów estetycznych.

Jakie inne metody są spotykane? Inni producenci (np TSW czy Speedline) produkują felgi w metodzie flow formingu czyli poddawaniu nacisku na rant felgi i formowaniu jej kształtu (jak w garncarstwie). To rozwiązanie pozwala na redukcję kosztu (bo zbliżone jest do form ciśnieniowych ale też poprawia jakość zbliżając się w stronę produktów kutych.

Na rynku spotykane są też felgi skręcane, czyli powstające w odróżnieniu od wyżej opisanych, z produkowanych osobno i skręconych ze sobą elementów. Takie rozwiązanie pozwala na łączenie różnych metod produkcji i materiałów.

Wybór? Im więcej czytam i wiem w tym temacie, tym staje się on trudniejszy.

Czy wybrać aluminium? Zdecydowanie tak jeżeli cenisz sobie dobry design! Sam jestem orędownikiem pięknych felg na samochodach, zamiast stalówek. Obecnie nie szukam żadnych felg ale gdy przyjdzie czas wybrać to z wiedzą jaką nabyłem będzie mi zdecydowanie ciężej podjąć decyzję. Wybór nie będzie dotyczył tylko tego jaki mają wzór ale też tego jakie zostały wyprodukowane.

Jakie wybiorę? Pozwólcie, że jeszcze nad tym pomyślę :)

  • Wytrzymałość felgi kutej jest 2-3 większa niż odlewanej. Ale odlewaną można od biedy pospawać, a odlewaną nie. Będzie krzywa po pewnym czasie, gdyż naprężenia się zmieniają.

    • ryuk

      Nie zakręciłeś się trochę z „Ale odlewaną można od biedy pospawać, a odlewaną nie.”

      • Chodziło o kutą, że się nie spawa. Ale są fachowcy i spawają wszystko jak leci. Potem szlif, malowanie i nowa felga jest :)

        • moto soul

          Dlatego są rzeczy, które warto oddać fachowcom… A nie „fachowcom” :)

          • Czarek

            Gdyby nie ogromna różnica w cenie to można byłby zainwestować, w sumie chyba nie można nazwać to inwestycją. Felgi kute kosztują min. 10-30 tys złotych w rozmiarze 18” za 4 sztuki, a felgi wykonane standardową metodą to koszt 2-4 tys zł. Zwykły kowalski nie poczuje różnicy. Ale patrząc na ofertę oraz ceny firmy ladnefelgi.pl wygląda to zachęcająco…

  • Bardzo ciekawy artykuł i jak zauważyłeś im więcej się czyta na ten temat tym wybór staje się trudniejszy.