Zamiast filmu w weekend majowy…

…włączcie sobie YouTube.

Jeżeli lubicie kino, w którym ważną rolę odgrywają samochody (przecież wiem, że lubicie!) to mam dla Was serię aż 8 filmów. Każdy trwa około 8 minut. Reżyserem ich jest… Stop! Reżyserami są różni ludzie. Grają w nich też różni aktorzy. A każdy z filmów to inna historia.

Mają za to trzy wspólne cechy.
Głównego bohatera – kierowca, “The Driver” – w tej roli Clive Oven.
Bohatera drugoplanowego. BMW. Całą paletę samochodów BMW.
Jakość. Nie ma tutaj słabej historii, reżyserii czy gry aktorskiej..

Wszystko wykonane na zlecenie BMW, którego zarząd miał odwagę zrobić nietypową kampanię. Udaną bo sprzedaż modelu w czasie jej realizacji skoczyła podobno po 1. sezonie (pierwszych 4 filmach) o 12% w stosunku do poprzedniego roku.

To kampania z 2001 roku, dlatego musicie wyobrazić sobie jak dużą dozę odwagi mieli twórcy w czasie gdy Internet jeszcze nie był tak szybki jak teraz, a YouTube jeszcze nie istniał. Jak duże jaja mieli ludzie, którzy potrafili pójść pod prąd – nie pokazywać kolejnego spotu z samochodem, ale pozwolić aby te samochody (oczywiście na ekranie) łamały przepisy, były ostrzeliwane  i prowadziły do niebezpiecznych akcji. Tym większą odwagę miała agencja inwestując większość budżetu w produkcję, mniejszą część zaś w media. Produkt (reklama) musiała obronić się sama.

Producentem pierwszej serii został David Fincher (wtedy znany z reżyserii “Se7en” czy “Fight club”), drugiej zaś Ridley Scott (nie muszą chyba mówić czym się wsławił, prawda). I potwierdziło się, że nieszablonowe podejście, odwaga klienta i agencji oraz utrzymanie wysokiej jakości pozwoliło stworzyć kampanię, o której piszę 13 lat po premierze pierwszego filmu (w 2001 roku). Same nagrania doczekały się zaś wydania na DVD specjalnie dla klientów marki.

Ta seria filmów przebija większość pełnometrażowych właśnie przez krótką formę. Nie ma lipnych dialogów, naciąganych scen strzelanin i prowadzenia widza od lokalizacji do lokalizacji.
Jesteś rzucony w wir wydarzeń, zrealizowanych według fajnych scenariuszy, dobrze zagranych ról i scen wciskających w fotel. Taki wysokiej jakości film z Hollywood, tyle że sponsorowany przez BMW.

Dwa dni temu pisałem o “Desire” Jaguara. “The Hire” był pierwowzorem dla takich akcji (o innych też napiszę jeżeli chcecie) i bez ludzi, którzy wtedy podjęli ryzykowne decyzje, nie rozmawialibyśmy o innego tego rodzaju kampaniach. Nie przedłużając…

 

Zapraszam na seans serii “The Hire”

UWAGA: Oglądanie może grozić wciągnięciem się przed ekran na długi czas.

Sezon 1.

Ambush


Występuje: Tomas Milian
Reżyseria: John Frankenheimer
Scenariusz:  Andrew Kevin Walker
Samochód: BMW 740i

Chosen


Reżyseria: Ang Lee
Scenariusz:  David Carter
Samochód: BMW 540i

The Follow


Występują:Forest Whitaker, Mickey Rourke, Adriana Lima
Reżyseria: Wong Kar-wai
Scenariusz:  Andrew Kevin Walker
Samochody: BMW 330i Coupé oraz BMW Z3 3.0i

Star


Występuje: Madonna
Reżyseria: Guy Ritchie
Scenariusz: Joe Sweet, Guy Ritchie
Samochód: BMW M5

Powder Keg


Występują: Stellan Skarsgard, Lois Smith
Reżyseria: Alejandro González Inárritu
Scenariusz:  Alejandro González Inárritu, Guillermo Arriaga, David Carter
Samochód: BMW X5 3.0i

 

Sezon 2.

Hostage


Występują: Maury Chaykin, Kathryn Morris
Reżyseria: John Woo
Scenariusz: David Carter, Greg Hahn, Vincent Ngo
Samochód: BMW Z4 3.0i

Ticker


Występują: Don Cheadle, F. Murray Abraham, Ray Liotta, Robert Patrick, Clifton Powell, Dennis Haysbert
Scenariusz i reżyseria: Joe Carnahan
Samochód: BMW Z4 3.0i

Beat the Devil


Występują: James Brown, Gary Oldman, Clive Owen, Danny Trejo, Marilyn Manson
Reżyseria: Tony Scott
Scenariusz: David Carter, Greg Hahn, Vincent Ngo
Samochód: BMW Z4 3.0i

THE END

 

PS. Trafiłem na te filmy przypadkiem, bowiem ostatnio w podczas porannej prasówki trafiłem na informację o tym, że BMW rozważa powrót do koncepcji i nakręcenia kontynuacji “The Hire”.

PS2. Jeżeli uda się Wam trafić na serię krótkich filmików, które trwają pomiędzy powyższymi ekranizacjami – tzw. “The Subplot Films” – śmiało linkujcie!

  • Ryuk

    Wow… Zajebiste. Wcześniej znałem tylko “star” i myślałem, że to jednorazowa rzecz.

  • Super !

  • Świetna inicjatywa ze strony BMW

  • maricin

    A patrzcie co ja youtube znalazłem. Filmik z Dudkiem w roli głównej, piłkarz który szuka warsztatu, aby odbyć tam praktyki. Ludzie byli totalnie zdziwienie kogo widzą

    https://www.youtube.com/watch?v=JIQy1_Yb6iY

    • Widziałem:)

      Swoją drogą genialne posunięcie ze strony Castrola.